Thursday, December 22, 2011

JANJI

Posted by intrigue at 16:04

Okey, jadi apa yang Imouto nak cakapkan? Lelaki tu baik? Macam tu?” tanya Kana sambil menjinjing beg plastik yang berisi keperluan rumah.

“Ya, oniisan sangat baik. Yui kenal dia ketika kita di rumah Hashi-sensei. Umur dia sama dengan oneechan tau! Dia kacak, charming dan seorang yang bertanggungjawab,” balas Yui sambil berjalan pantas apabila lampu pejalan kaki sudah bertukar hijau.

“Hah, apa-apa sajalah Yui. Oneechan tak berminat,” kata Kana sambil berjalan di belakang Yui. Yui tergelak.

“Iie. Oneechan kena jugak jumpa dengan oniisan. Oneechan mesti akan suka dia. Percayalah cakap Yui. Yui tak tipu. Yui janji....”

BUM!!! Kana tersentak. Yui tiada di hadapannya. Dia dapat melihat kesan darah di hadapannya. Hanya satu perkara yang terlintas di fikiran. YUI!!!

***

“Onegai! Saya cuma minta tolong ini sahaja daripada awak. Saya takkan minta lebih-lebih. Saya cuma nak awak tolong saya sempurnakan satu perkara sahaja. Kemudian barulah saya akan pergi. Saya janji. Onegai ne~” Yuki mengeluh. Dia memandang gadis di hadapannya dan senyum sebaris.

“Wakarimashita. Saya akan tolong awak. Tetapi awak mesti janji dengan saya selepas semua ini selesai, awak kena pergi,” beritahu Yuki pantas. Yui hanya menganggukkan kepalanya dan tersenyum lebar.

“Arigatou gozaimasu.”

Yuki dan Yui segera menyorok di sebalik semak. Mereka tidak mahu dilihat oleh sesiapapun. Ada sesuatu yang mereka perlu lakukan. Ada perkara yang perlu Yuki selesaikan.

“Dia dalam perjalanan. Eh silap, mereka dalam perjalanan,” kata Yui pantas apabila terlihat bayangan mereka.

“Jadi, itu kakak awak? Yang memakai blaus putih bersama seluar dan kardigan biru itu?” Yui mengangguk. Ya, itu Neichan-nya. Neichan kesayangannya.

“Dia baru balik dari kedai, beli bahan-bahan untuk memasak. Apa yang awak rancang nak lakukan?” tanya Yui pula. Yuki mengangkat kening.

“Saya nak awak dekati kakak awak dan cuba jatuhkan plastik buah itu dari tangannya. Dengan itu, 50% rancangan awak akan berhasil.” Yui melakukan seperti apa yang disuruh. Ah, mudah sekali. Dengan hanya sekali carikan, buah-buahan yang elok tersusun di dalam plastik jatuh berteraburan. Kana terkejut.

“Onee, apa yang telah berlaku ni?” Kana segera melutut dan mengutip buah-buahan yang terjatuh itu. Sedang dia mengumpulkan buah di satu tempat, seseorang telah membantunya. Kana terkedu.

“Gomen, boleh saya bantu awak?” Kana mengangguk. Dia mengeluh lega. “Boku wa Ninomiya Kazunari. Panggil Nino sahaja.  Onamae wa?” tanya lelaki tersebut. Dia menghulurkan tangannya. Kana menyambut huluran tersebut.

“Watashi wa Kana desu. Hirasawa Kana. Hajimemashite Nino-kun.” Muka Nino berubah. Hirasawa? Mungkinkah.....

“Awak ada adik ke? Maksud saya, awak pernah ada adik ke?” “Ya saya pernah ada adik. Kenapa awak tanya macam tu?” Kana mengerutkan wajahnya.

“Maksud awak, Yui? Hirasawa Yui?” “Hai. Yui no watashi wa imouto desu. Ah, awak Ninomiya Kazunari! Abang angkat Yui. Baru saya teringat,” jerit Kana. Nino menganggukkan kepalanya.

“Hai. Boku wa Yui no oniichan desu. Tak sangka saya dapat berjumpa dengan kakak kesayangan Yui. Rupa awak hampir sama dengan Yui terutamanya mata awak.” Wajah Kana merona merah.

“Arigatou. Gomennasai kerana menyusahkan awak.” “Iie. Awak sedikit pun tidak menyusahkan saya. Mari saya hantar awak pulang.” Kana tersenyum lantas mengangguk. Dia mengucapkan terima kasih sekali lagi sebelum mereka berjalan pulang beriringan.

Dari kejauhan, Yui tersenyum gembira. Tercapai juga hasratnya untuk memperkenalkan Neichan dan Niichan. Dia memandang Yuki yang turut tersenyum senang. Nampaknya segalanya akan berjalan dengan lancar.

“Yuki-chan! Apa yang awak buat di sini?” Satu suara yang amat Yuki kenal datang dari arah belakang. Yuki menoleh. Akira.

“Akira, apa yang awak buat di sini?”

“Awak tanya saya? Hei Yuki, saya tanya awak dulu apa yang awak buat di sini? Bukankah awak sepatutnya duduk di rumah? Yuki, saya tak suka awak merayau tak tentu pasal. Awak tu sakit lemah jantung. Janganlah merayau macam ni. Ditambah pula awak merayau dengan hantu ni,” kata Akira lantas memandang wajah pucat Yui. Yuki pantas memukul lengan Akira.

“Awak tak patut cakap macam tu pada Yui!” Yuki segera berlari meninggalkan Akira dan Yui.

“Itu bukan cara yang baik untuk pujuk dia supaya pulang ke rumah,” kata Yui sebelum menghilangkan diri. Akira mengeluh.

***

4 bulan kemudian....

“Kana, saya dah fikir masak-masak. Saya tahu semuanya berlaku dengan pantas tetapi saya pasti semua yang berlaku ini bersebab. Saya yakin, mendiang Yui pasti akan setuju dengan apa yang bakal saya perkatakan ini. Kana, sudikah awak menjadi suri di hati saya?” tanya Nino ketika dia baru tiba di rumah Kana untuk mengajaknya makan tengah hari.

Kana terpana. Sesungguhnya dia tidak menyangka Nino akan melamarnya di hadapan rumahnya. Dia membuat muka selamba, cuba menyembunyikan rasa terkejut yang baru timbul. “Nino, saya...saya..awak..tak rasa perkara ini cepat sangat ke? Saya tak tahu nak cakap macam mana. Apa yang saya boleh cakap ialah ya. Saya...setuju,” jawab Kana tergagap-gagap. Dia menundukkan wajahnya tanda malu. Senyuman terukir cantik di wajahnya.

“Kana, saya...saya tak tahu nak cakap apa. Aishiteiru Kana. Eien ni. You are the queen of my heart,” balas Nino lantas mendukung Kana. Kana yang terkejut dengan reaksi spontan Nino sedikit menjerit.

“Oh gosh Yuki! Niichan dah lamar Neichan! Saya sangat gembira!! Saya dah tak tahu nak cakap macam mana,” jerit Yui sambil berpusing-pusing di langit. Yuki tergelak.

“Yui, sudahlah tu. Kakak dan abang awak dah pergi dah pun. Turunlah.” Yui segera turun menghadap Yuki. Senyumannya masih setia di bibir.

“Yuki, tugas saya di sini telahpun selesai. Sekarang, saya akan pergi dengan aman. Saya dah takkan ganggu awak lagi. Gomennasai. Saya telah banyak susahkan awak.”

“Kenapa awak nak pergi sekarang? Kenapa tak nak tunggu sehingga mereka melangsungkan perkahwinan?” tanya Yuki pantas.

“Hati saya telah tenang sekarang. Saya dah tak risaukan Neichan lagi. Saya tahu Niichan akan menjaga Neichan dengan baik. Saya akan memerhatikan mereka dari atas pula kerana saya sendiri telah terlalu lama berada di sini. Saya sudah penat. Oh ya Akira, sudah-sudahlah menyorok tu. Macam saya tak tahu yang awak bersembunyi di sebalik pokok sakura.” Akira keluar dari tempat persembunyiannya. Mukanya sudah kemerahan menahan malu. Dia terlupa yang Yui bisa mengesan dirinya. Yuki menjeling.

“Saya minta maaf kerana menghendap awak dari jauh. Bukan apa, saya cuma risaukan kesihatan awak sahaja. Saya tahu kondisi awak makin kurang stabil. Gomen Yuki-chan.” Yui tersenyum melihat raut wajah Masami yang seperti ikan maguro itu.

Masami, apa yang Yuma katakan itu betul. Saya minta maaf kerana menyusahkan awak. Saya harap selepas ini awak akan jaga kesihatan awak baik-baik. Ini suatu arahan dari saya. Dan Akira, saya nak awak jaga Yuki baik-baik. She is one special girl. Baiklah, saya pergi sekarang. Sayonara.”

“Eh, nanti dulu. Ada satu perkara yang saya ingin tahu. Mengapa awak beria-ia nak satukan kakak an abang awak?” tanya Akira tiba-tiba. Yui tersenyum penuh rahsia.

“Kerana saya pernah berjanji...” Dan Yui pun menghilang. Keadaan menjadi sunyi seketika. Masing-masing tidak tahu apa yang perlu dibualkan setelah pemergian Yui.

“Eh Yuki, kita perlu pulang sekarang. Hujan sudah mula turun.” Akira pantas berjalan pergi namun dia tersentak apabila dengan tiba-tiba Yuki memeluknya dari arah belakang.

“Akira-san. Gomen ne. Saya dah banyak susahkan awak. Saya tahu saya ni degil dan selalu menyusahkan orang. Itu semua kerana saya takut kehilangan orang yang saya sayang. Cukuplah saya hanya membantu orang yang kehilangan sahaja. Saya belum bersedia untuk merasai kehilangan orang yang saya sayang terutamanya awak. Sebab tu saya selalu tidak mendengar kata. Gomen.”

Akira tersenyum. Dia menarik tangan Yuki yang masih melilit pinggangnya. Dia berpusing menghadap Yuki.
“Yuki-chan. Awak tak pernah menyusahkan sesiapa lebih-lebih lagi saya. Saya hanya menjalankan tanggungjawab sebagai bakal suami awak saja. Saya tahu awak belum bersedia untuk berkahwin tapi saya tak kisah. Apa yang penting awak selamat dan kesihatan awak terjaga. Itu sahaja. Memang susah kalau kita datang dari keluarga pawang tapi itu tak bermakna awak boleh buat apa saja.” Mata Yuki mula berkaca. Dia pantas memeluk Akira.

“Aishiteiru Akira. Saya tak tahu macam mana nak menghadapi hari esok tanpa awak disisi. Saya akan beritahu otousan yang saya sudah bersedia untuk berkahwin. Saya sangat sayangkan awak.”

“Aishiteiru Yuki-chan. Saya sayangkan awak juga. Dah, mari kita pulang. Hujan sudah semakin lebat ni. Saya tidak mahu awak menghidapi demam dan selsema pula. Nanti otousan awak marahkan saya.” Yuki tertawa. Dia mengangguk dan mula berjalan di sebelah Akira. Tangan kirinya menggenggam tangan kanan Akira.

‘Aishiteiru Akira-san. Selamanya,’ bisik hati Yuki.




p/s : makna perkataan :

1. Imouto - adik
2. oniisan / Niichan - abang
3. oneechan / Neichan - kakak
4. arigatou gozaimasu / arigatou - terima kasih
5. onegai - please
6. gomen / gomennasai - maafkan saya
7. hai - ya , iie - tidak
8. Eien ni - selamanya
9. otousan - ayah
10. maguro - ikan tuna


-maaf kerana lama x update! saya selalu balik ke kampung dan coverage pun x berapa nak ada... maafkan saya..kalau ada yang nak marah,, marahlah ya..saya minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki...

2 comments:

nonorm said...

owh.. kiranya yui tu roh laa

intrigue said...

anayue : aah...dia mati kena langgar..

 

A Little Stories Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea